Verzekerbaarheid
Het eHealth-platform beschikt over een noodprocedure of Business Continuity Procedure (BCP) waarmee de zorgverleners de verzekerbaarheid van de klant kunnen nagaan, ook wanneer de basisdiensten van het eHealth-platform verstoord zijn. U vindt hierna meer informatie over de noodprocedure.
Indien de elektronische raadpleging van de verzekerbaarheidsstatus van een patiënt nog steeds niet lukt ondanks het activeren van de noodprocedure, dan hangt alles af van de patiënt die zich bij de zorgverlener aanbiedt. Gaat het om een regelmatige patiënt, van wie de verzekerbaarheidsgegevens recent (minder dan 30 dagen geleden) door de zorgverlener elektronisch geraadpleegd werden, dan beschikt deze laatste over alle vereiste informatie en de betalingswaarborg in zijn eigen softwarepakket. Is dat niet het geval, dan heeft de zorgverlener twee opties: ofwel heeft hij vertrouwen in de informatie die de (gekende) patiënt geeft over zijn verzekerbaarheidstoestand, ofwel rekent hij bij twijfel de volle prijs aan en geeft hij een formulier Bijlage 30 mee aan de patiënt, die daarmee een terugbetaling kan verkrijgen via zijn ziekenfonds.
Hoe kan men weten wanneer de noodprocedure voor de zorgverleners van kracht is?
Als gezondheidsprofessional moet u hiervoor niets doen. Deze dienst bevindt zich voortaan op een “high availability” infrastructuur, bestaande uit twee onafhankelijke zones. De activering en desactivering van de noodprocedure gebeurt automatisch wanneer het eHealth-platform hiertoe een elektronische opdracht geeft. De software van de gezondheidsprofessional schakelt automatisch over naar hetzij een functionele zone van het eHealth-platform, hetzij het MyCareNet-platform van de ziekenfondsen.
Ondersteunt mijn softwarepakket de noodprocedure?
Niet alle softwareleveranciers hebben reeds hun softwarepakket gecertificeerd voor de noodprocedure. Bovendien beschikken niet alle zorgverleners over een softwareversie die voldoende recent is om de noodprocedure te integreren. Om gebruik te kunnen maken van de noodprocedure dient u dus een softwareversie te gebruiken waarin deze noodprocedure geïntegreerd is.
Op basis van de informatie waarover we beschikken, is de noodprocedure geïntegreerd in de laatste versie van de volgende softwarepakketten (tussen haakjes staat de naam van de leverancier indien die verschilt van de naam van het pakket):
- CareConnect 4.2 (Corilus)
- CGM (Windoc)
- Compusoft CliniNET
- Daktari
- HEALTH one
- Icure
- Iknost S.A. BEOOGO
- Medicalsoft Epicure
- Mediportal
- Medispring
- Medinect (Offimed)
- Publisphère – Omnipshère
- Topaz
- Xperthis (OMNIPRO)
- Prodoc (CEGEKA)
Voor de volgende softwarepakketten hebben we geen bevestiging dat de noodprocedure al geïmplementeerd en uitgerold is bij de gebruikers (tussen haakjes staat de naam van de leverancier indien die verschilt van de naam van het pakket):
/
Opgelet: Indien de authenticatie-noodprocedure nog niet geïntegreerd is in uw softwarepakket, onderbreek dan een openstaande sessie niet!
In dat geval zal de noodprocedure van Recip-e immers enkel werken indien u al ingelogd was op de basisdiensten van het eHealth-platform vóór de activering van de noodprocedure. Indien u uitlogt om een nieuwe sessie op te starten, zal het immers niet mogelijk zijn u te authentiseren. Log dus niet uit indien de noodprocedure geactiveerd is, ook al ondervindt u kleine storingen!